"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


lørdag 18. august 2012

Tur med tid

De største naturopplevelsene mine får jeg når jeg har god tid. I dag var en slik dag. Jeg skulle ikke langt. Bare et lite stykke inn i en dal jeg ikke hadde vært i før som så spennende ut på kartet. Jeg slo meg til ro ved ei myr og satte meg på huk. Observerte alt liv der og i tjønna like ved. Det var så enkelt, men likevel så tilfredsstillende. Jeg så ingen sjeldne eller spektakulære arter, bare de artene som alltid er der, de som jeg vanligvis ikke legger merke til fordi jeg har blikket fokusert på veien videre. 





Mannen tramper sin sti
tungt.
Snubler i sleipe røtter,
trår ut i gjørmehull
og drar svart med seg
utover nysnøen.
Ser ikke. 
Hører ikke.

Inne i krattskogen
reiser et dyr seg varsomt.
Står der
spinkelt levende i frostlyset.
Ser med bunnløse fløyelsøyne
mot den stomlende lyden av
en blind.

Mannen tramper forbi.
Bærer sin døde tyngde
inn i det øde snølyset.
Uten å vite
hvor nær han var –
Hans Børli, Samlede Dikt, 1995

1 kommentar: