"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


søndag 16. desember 2012

Vakkert og vilt i Telemark - et tilbakeblikk

Jeg kan ikke tenke meg flottere naturlig kunstverk enn en slik sølvgrå, vridd furu. 
Gårsdagens snøvær er avløst av tett regnvær. Bortsett fra nødvendig snømåking innbyr ikke en slik søndag til   å være ute. Derfor passer det fint med et tilbakeblikk i gamle bildearkiver. Jeg har vokst opp i de nedre deler av Telemark, og det er her jeg lærte meg å utforske og bli glad i naturen. Derfor har jeg en helt spesiell dragning mot disse traktene. Hver vår drar jeg til skogs noen døgn for å oppleve tiurens vårspill. Da må jeg tilbake til Telemark, nærmere bestemt traktene rundt Skien, Nome og Bø. Disse bildene fra 2008 er hentet fra et område i Lunde, i Landsmarka, hvor det i tillegg til en flott tiurleik, også er herlig vilt terreng. Kombinasjonen av røff topografi og ordentlig gammel skau er noe av det mest spennende jeg kan oppsøke av natur. Dette området domineres av furuskog, og har et eventyraktig preg.



Ikke vanskelig å se at furuskogen på andre siden av den dype kløfta er gammel. Furua er flott når greiene begynner å få den "pistrete", nedhengende formen.
Iblant er det fint å skaffe seg oversikten i det bratte terrenget. Men aller mest spennende er det å gå ned i terrenget og inn i skogsdypet.

Sjefstiuren må ha kjempet hardt for sin plass på toppen av rangstigen  - ikke èn viftefjær er igjen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar